© 2018 by Túravitorlás Sportklub Minden jog fenntartva.

Napfényes, szeles Pünkösdi Regatta volt

A többség vélhetően ilyen Pünkösdi Regattára számított, talán csak az első 2-3 órát kivéve. Akkor egy csepp szél nem sok, annyi sem volt, a mezőny alig kecmergett l e a rajtvonalról. Ezt követően viszont mindent megkapott a mezőny, ami egy vitorlás ünnephez szükséges.


Dávid Juli versenyvezető és csapata szép hosszú rajtvonalat rakott ki az év második nagyobb balatoni nagyhajós ranglistaversenyére, a Balaton második legnépszerűbb versenyére. A teljesen széltelen pillanat azonban elkedvetlenítette a mezőnyt, a hosszú rajtvonal sem segített azon, hogy hosszú percek kellettek annak elhagyásához.

Lassú vánszorgás, helyezkedés kezdődött, ahol 2 óra is kellett, mire mind az északra, mind a délre húzók csobogást hallhattak a hajók vízvonala felől: előbb csendesebben, majd kissé hangosabban.


Az észak felől közelítő, a meteorológia által Szigliget térségébe prognosztizált viharfelhők már Révfülöp magasságában beindították a hajókat: élénk északi szélben indulhatott a mezőny, miközben a győztes MKB Extreme és a második Fifty-fifty már teljesítette is a klasszikus Földvár-Keszthely távot. Mégpedig fantasztikusnak mondható, 2 óra 43 perces idővel! A Helly Hansen által 5 éve alapított gyorsasági verseny győztese így Kaiser Kristóf AC45-ös csapata lett, 17 másodperccel előzve a kéttestű, hazai építésű katamaránt. Fontos kiemelni, hogy 6 katamarán nevezett a versenyre, ami így a Kékszalag mellett egyfajta presztízs versenye kezd lenni a leggyorsabb vitorláshajóknak. Első alkalommal a verseny történetében Litkey Farkas is részt vett a megmérettetésen, egy friss keszthelyi csapat kormányosaként.


A mezőny pedig köszönte szépen a kisebb esőzéssel érkező friss szelet, és egyenes irányban Keszthelyig hasított. Pár vitorlázót meglepett a rövidítésre fenntartott györöki kapu (mely ráadásul kis mértékben elcsúszott az előzetesen megadott koordinátákhoz képest), mely így tovább színesítette a versenyt. Minden hajó be tudott futni a megadott limitidőig, ilyen időre vágyott mindenki. Nagyon nagyot „ment” a Hód (melges) Bujáky Attila kormányzásával, 11-ik helyen futottak be 6 (!!) katamarán és 2 libera után. Az egytestű verseny győztese a Raffica, a klasszikus, hagyományos építésű hajók között a Lisa, a Trentasette és a Schatz érkezett be a verseny elején, a Hód mellett.


Az első napi eredmények közül helyszínen értékeljük a Helly Hansen Kupa keretein belül az abszolút első három befutót (MKB Extreme Sailing, OPEL Fifty-fifty, Eurovit) kupa díjazással, az első helyezett a szépen csiszolt üvegből készült vitorláshajót kapta. Szintén külön díjazza a rendező az esélyek kiegyenlítése érdekében a YS rendszer szerint számított első három helyezettet. Ezek 2018-ban a Raffica, a Principessa és a Hód voltak.

A második napon a versenyvezetés kisebb pálya (Szent-Mihály domb, Zala-torkolat-Keszthely) mellett döntött. A mezőny az első irányt cirkálva, a második irányt szinte tiszta hátszélben (köszönet a katamaránoknak, akik a mezőnyt szép nagy ívben kerülték ki útjogosan is), a harmadikat éles menetben tette meg, kellemes, kissé gyengülő szélben.


Keszthely Város Hanse Nagydíját az elsőként befutó OPEL Fifty-fifty nyerte, mint a nap leggyorsabb vitorláshajója, Józsa Márton kormányzásával. A díjat Bereczky László, a Hanse kereskedelmi igazgatója adta át. A rendezvényen a szponzorok mellett felszólalt Keszthely város polgármestere, Ruzsics Ferenc, és a Magyar Vitorlás Szövetség elnöke, dr. Kollár Lajos is. Az MVSz a TVSK együttműködő partnere a neves ranglistaverseny megrendezésében, mind a nevezés, mind az eszközök rendelkezésre bocsátásában évek óta nyújt segítséget a TVSK számára.


A harmadik napon reggel 25 csomós szelet is mérhettünk a rajt előtt, ami óvatosságra intett számos vitorlázót: nem kevesen orrvitorla nélkül álltak fel a rajtvonalra. A rajt különösebb havária nélkül megtörtént, ám sajnos azt követően egy árboc (Szirákó, kitört) és egy katamarán (Black Jack, felborult) bánta a hullámos vizet, a 20 csomó feletti szelet.


A mezőny a versenyvezetés tájékoztatása alapján kisebb pályát ment (Keszthely-Ábrahámhegy), ami az utóbbi években nem fordult még elő. A cirkálva megtett út során volt, akinek inkább a déli partra húzás jött be jobban, ám különösebben erős leállás nem volt a pályán, mindenki rendben be tudott futni. Külön gratulálunk YS III-as csoportban szereplő vitorlázó barátainknak, akik az elemek mellett a sokszor szák limitidőkkel is küzdenek.


Összefoglalva köszönjük a közel 230 hajónak a részvételt, a parton tapasztalt békés, vidám és baráti hangulatot, a versenyt támogató szponzoroknak a segítséget ahhoz, hogy olcsóbban tudunk a vitorlázóknak rendezvényt szervezni. Köszönet a rendező csapatnak, és mindenkinek, aki segítette a versenyt.


Támogatók, partnerek:

Magyar Vitorlás Szövetség - szakmai együttműködő partner

Helly Hansen Magyarország

Elektromobilitás Nonprofit Kft.

Hanse Hungária Kft.

Volvo Galéria és szerviz

Ilcsi Szépítő Füvek

Csigaház